Home » Eerste Uitgegeven Rembrandt Zegels

Eerste Uitgegeven Rembrandt Zegels

De eerste postzegelserie met Rembrandt zijn Nederlandse zegels, die uitgegeven zijn in 1930 en deze zegels zijn uitgegeven met een toeslag ten bate van de Vereniging Rembrandt, die zich bezig houdt met het behoud en vermeerdering van kunstschatten in ons land. Op de postzegel ziet men de schilder Rembrandt van Rijn, als zelfportret met daarachter het schilderij `De Staalmeesters`.

Het schilderij is een groepsportret van vijf heren van het Amsterdamse Lakengilde die instaan voor de keuringen. Het portret was bedoeld voor het Staalhof in de Staalstraat in Amsterdam, de locatie waar de staalmeesters de kwaliteit en de kleur van het aangeboden laken controleerden. Het (blauwe of zwart geverfde) laken is een effen wollen stof die door een langdurige bewerking dicht, warm en glanzend geworden is. Het zijn van staalmeester was een onbetaalde erefunctie, en men werd benoemd voor een periode van één jaar, en kwam driemaal per week samen. De op het schilderij getoonde staalmeesters oefenden hun taak uit van Goede Vrijdag 1661 tot Goede Vrijdag 1662. Het boek op de tafel betreft waarschijnlijk de boekhouding van het gilde.

Tags: